تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰

تحولات سودان|‌ شنیده شدن صدای پدافند هوایی و تیراندازی با وجود آتش بس

یک منبع از ارتش سودان اعلام کردند که نیروهای واکنش سریع به زندان «الهدی» حمله کرده و تعدادی از نیروهای پلیس را زخمی کرده اند و سایر زندانیان را فراری داده اند
کد خبر: ۶۲۶۳۴

تحولات سودان|‌ شنیده شدن صدای پدافند هوایی و تیراندازی با وجود آتش بس

به گزارش معاصر به نقل از تسنیم؛ درگیری‌ها در سودان با وجود آتش بس اعلام شده ادامه دارد و صدای پدافند هوایی و تیراندازی در خارطوم پایتخت این کشور آفریقایی به گوش می‌رسد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، درگیری در سودان وارد هشتمین روز خود شده است.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که صدای پدافند هوایی و تیراندازی در خارطوم با وجود آتش بس به گوش می‌رسد. درگیری میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در اطراف کاخ ریاست جمهوری و ستاد فرماندهی ارتش جریان دارد.

حمله به زندان و تکذیب از سوی نیروهای «حمیدتی»

یک منبع از ارتش سودان اعلام کردند که نیروهای واکنش سریع به زندان «الهدی» حمله کرده و تعدادی از نیروهای پلیس را زخمی کرده اند و سایر زندانیان را فراری داده اند.

همچنین این منبع افزود که نیروهای پشتیبانی سریع 28 زندانی متهم به قتل عمد را با خود برده اند.

دفتر سخنگوی رسمی نیروهای مسلح سودان اعلام کرد که عناصر نیروهای واکنش سریع به انبار هلال احمر سودان حمله کرده اند.

دفتر سخنگوی رسمی طی بیانیه ای اعلام کرد که شبه نظامیان شورشی به انبار هلال احمر سودان واقع در منطقه صنعتی بحری حمله کرده اند و این انبار شامل مواد غذایی و دارو بوده است.

همزمان «یوسف عزت»، مشاور فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان اعلام کرد که این نیروها به ستاد کل ارتش حمله نکرده‌اند.

وی گفت که ارتش سودان اعلام آتش بس می‌کند اما بلافاصله نیروهای خود را برای مبارزه از سایر مناطق فرا می خواند.

سازمان جهانی بهداشت هم در جدیدترین آمار اعلام کرد که تعداد کشته ها به بیش از 400 تن رسیده و بیش از 3 هزار و 500 نفر هم زخمی شده‌اند.
کمیسیون های پزشکی اعلام کرده اند که شمار دقیق تلفات و زخمی ها به دلیل عدم مراجعه به بیمارستان ها و پراکندگی اجساد در خیابان ها هنوز مشخص نیست.

توقف فعالیت بیمارستان‌ها و پمپ بنزین‌ها

55 بیمارستان و بسیاری از پمپ بنزین ها از خدمت رسانی خارج شده و قیمت سوخت افزایش یافته است.

موجی از هشدارها هم در شبکه های اجتماعی مبنی بر عدم ترک خارطوم و سفر به سایر مناطق کشور تا زمان بازگشت آرامش به راه افتاده است.

بسیاری از پمپ بنزین ها از خدمت رسانی خارج شده و قیمت سوخت افزایش یافته است.

«احمد آدم» وزیر توسعه اجتماعی سودان، اوضاع بهداشتی در این کشور را در نتیجه تداوم درگیری ها بین ارتش و نیروهای واکنش سریع، «بحرانی» خواند.

آدم در گفتگو با الجزیره گفت: بسیاری از کالاها به دلیل ضعف امدادرسانی، تمام شده و از سازمان های خیریه درخواست کمک شده است.

از سوی دیگر «عطیه عبدالله» دبیر سندیکای پزشکان سودان نیز اوضاع پزشکی در سودان را بسیار وخیم خواند. از آغاز درگیری ها در شنبه گذشته، یازده پزشک کشته شده اند.

«عبدو دنگ» هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سودان نیز گفت: دستیابی به خدمات بهداشتی تقریبا غیرممکن شده است زیرا کارکنان بهداشتی نمی توانند از خانه خود خارج شوند. اوضاع در سودان در روزهای آتی بسیار بدتر خواهد شد.

درخواست سازمان ملل از طرف‌های درگیر

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سودان از طرف‌های درگیر خواست تا برای بازگشایی گذرگاه های امن غیرنظامی طی تعطیلات عید سعید فطر اعلام آتش بس کنند.

هیئت سازمان ملل طی بیانیه ای اعلام کرد که «وولکر برتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سودان تمام طرف های درگیر را به برقراری آتش بس دعوت کرد تا غیر نظامیان بتوانند کمک‌های ضروری بشردوستانه و درمان فوری را دریافت کنند.

هیئت سازمان ملل افزود که فرستاده ویژه سودان در این شرایط برای ملت سودان آرزوی صبر و بردباری در مواجهه با چالش ها کرد.

همچنین هیئت سازمان ملل در ادامه گفت که فرستاده ویژه سودان امیدوار است ملت این کشور بر بحران غلبه کرده و به سمت آینده ای روشن همراه با شکوفایی حرکت کند
تمهیدات برای انتقال اتباع خارجی

همچنین وزارت خارجه سودان اعلام کرد که تمهیداتی برای انتقال اتباع کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان طی مدت آتش بس به کشورشان در نظر گرفته است.

سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرد که یکی از کارمندانش در سودان کشته شده و وزارت امور خارجه امریکا هم از کشته شدن یکی از شهروندانش خبر داد.

«ودانت پتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما در کنار خانواده این شهروند که قربانی درگیری های سودان شد خواهیم بود.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه عراق تاکید کرد که اولویت اول و اصلی این کشور تامین نیازها و کمک به اقلیت عراقی موجود در سودان است.

« احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت: اقلیت عراقی در سودان در اولویت دستور کار ما قرار دارد و با نهادهای ذی ربط در این کشور هماهنگ هستیم تا به تامین نیازهایشان کمک کنیم.

دشواری تلاش‌های میانجی گرایانه

الجزیره گزارش داد: تحلیلگران بر این باورند که سازمان ملل تنها طرفی است که می‌تواند میان طرفهای درگیر در سودان میانجی گری کند اما ابزار واقعی را ندارد و دستش بسته است. تحرک سازمان ملل در میدان سخت و ناامن است. سازمان ملل تاکنون سه نفر از کارکنانش را از دست داده است و این کارکنان ازمنازلشان در سودان کار می کنند.

«عبدالحمید صیام» کارشناس امور سازمان ملل گفت: جامعه جهانی برای پایان درگیری باید تحرکی انجام دهد به ویژه کشورهای صاحب نفوذ در این کشور زیرا این درگیری ممکن است که به جنگ داخلی منجر شود. مردم باید وارد عمل شوند و طرفین را مجبور به توقف درگیری کنند.

تحریم‌ها فایده ای ندارد

«کامیرون هدسون» تحلیلگر ارشد مرکز آفریقا گفت: بحث هایی اخیرا در آمریکا برای تحریم طرفهای درگیری مطرح شده است اما این تحرکات راه به جایی نمی‌برد.

درباره دخالت نظامی آمریکا در سودان هم بیان کرد: تمرکز کاخ سفید در حال حاضر برای بیرون بردن کارکنان سفارتش است و اینکه نیروهای پشتیبانی سریع حمایت خارجی دریافت نکند.

«دیوید اوتو اندلی» مدیر مرکز امنیت و مطالعات راهبردی ژنو در امور آفریقا گفت: بحث درباره آتش بس فقط صرف کلام است زیرا طرف‌های درگیر به دنبال تقویت نفوذ و سیطره خود هستند. اینکه اتحادیه آفریقا از اهرم های فشار خود استفاده کند هم سخت است و تحریم هم فایده ندارد.

درباره اعزام نیروی خارجی برای برقراری صلح در سودان هم گفت که این جان مردم را به خطر می اندازد.

این در حالی است که «عبدالله بن زاید»، وزیر امور خارجه امارات طی گفتگوی تلفنی با «پارک جین»، وزیر امور خارجه کره جنوبی آخرین تلاش های بین المللی برای توقف درگیری و تنش در سودان و بازگشت به میز مذاکره و سازش بین دو طرف را به منظور برقراری امنیت و ثبات در این کشور را بررسی کرد.

دو وزیر ضمن تاکید بر اهمیت تضمین سلامت غیرنظامیان و اتباع سایر کشورها و افراد فعال در زمینه حقوق بشر، خاطر نشان کردند که درگیری های نظامی در این کشور باید هرچه سریع تر متوقف شود.

همچنین عبدالله بن زاید ضمن اشاره به اینکه مذاکره بهترین راه برای دستیابی به سازش در حل بحران سیاسی سودان است، تاکید کرد که تمام تلاش های انجام شده در این زمینه برای توقف تنش در سودان مورد حمایت امارات خواهد بود.

ریشه اصلی درگیری مسلحانه چیست؟
این درگیری ها بخشی از جنگ قدرت بین ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده نیروهای مسلح، و ژنرال محمد حمدان دَقَلو رهبر گروه شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» است. هر دو ژنرال نامبرده در گذشته با یکدیگر متحد بودند. اکنون ژنرال البرهان خواستار برچیدن نیروهای تحت فرماندهی دقلو است و آن را «شبه نظامیان شورشی» می‌نامد.

در ماه‌های اخیر، انتظار می‌رفت که با حمایت‌های بین‌المللی، مذاکرات برای به نتیجه رسیدن گذار به دموکراسی به سرانجام برسد، اما تنش‌های فزاینده بین برهان و دقلو توافق با احزاب سیاسی را به تاخیر انداخت. این تنش‌ها ناشی از اختلاف نظر در مورد چگونگی ادغام «نیروهای پشتیبانی سریع» در نیروهای مسلح و همچنین نحوه نظارت بر این روند است. این ادغام شرط کلیدی توافقنامه انتقالی سودان با گروه‌های سیاسی است که همچنان به امضا نرسیده است.

سودان از زمان استقلال خود، به کودتاهای مکرر نظامی و درگیری‌های داخلی شناخته شده است. درگیری داخلی منجر به جدایی سودان جنوبی شد.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز